News
Burzymy mur pomiędzy zdrowymi i niepełnosprawnymi dziećmi- Dzień Świadomości Autyzmu w Szkole Podstawowej im. Emilii Sczanieckiej w Szczańcu
08.05.2018
Jaką wiedzę mamy na temat autyzmu? Co to jest autyzm? Dlaczego o tym mówimy? GKRPA w Szczańcu uznała za zasadne wspierać działania, które tę wiedze przybliżą zwłaszcza młodzieży. W naszej gminie są dzieci autystyczne i wiedza na ten temat pozwoli nam lepiej ich zrozumieć a także zaakceptować inność drugiego człowieka. W Polsce dzieci z autyzmem rodzi się coraz więcej. Do niedawna na 100 urodzeń 1 było z autyzmem. Obecnie na 65 - 1 dziecko jest autystyczne. Dzięki współpracy Anny Surowieckiej prezesa Klubu Rodziców Dzieci Niepełnosprawnych w Międzyrzeczu i Krystyny Piątek – pedagoga Szkoły Podstawowej w Szczańcu problem autyzmu nie jest już białą plamą. Uczniowie klas gimnazjalnych i klasa VII uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez obydwie panie po to, aby tę białą plamę zapełnić wiedzą oraz świadomością, że wokół nas są ludzie inni i potrzebujący naszego wsparci oraz akceptacji. Dnia 30 kwietnia 2018r Szkoła Podstawowa im. Emilii Sczanieckiej obchodziła „Dzień Świadomości Autyzmu”. Placówka była udekorowana niebieskimi elementami a każdy uczeń i nauczyciel na znak solidarności z autystykami mieli przyklejone niebieskie serduszka na swoich ubraniach. Dzieci i młodzież mogli obejrzeć wystawę prac plastycznych pod hasłem „Świat oczami autyzmu”. Na znak przełamania niewidzialnego muru pomiędzy dziećmi zdrowymi a niepełnosprawnymi uczniowie zburzyli zbudowany przez siebie symboliczny, niebieski mur oraz zerwali łańcuchy nieakceptacji inności drugiego człowieka. Szczanieccy uczniowie wiedzą jak pomagać dzieciom z autyzmem, wiedzą jak na nich reagować. Wiedzą też, że bardzo potrzebują przyjaciół i mimo, że czasami zachowują się dziwnie to warto obdarzyć ich tym uczuciem.
Autyzm może występować u dzieci i u dorosłych, jest to choroba nieuleczalna, na którą zapada się w dzieciństwie, przeważnie w okresie noworodkowym i niemowlęcym. Wczesne objawy autyzmu to brak reakcji na dźwięki i brak gaworzenia. Dziecko z autyzmem nie lubi kontaktu fizycznego, nie umie też rozpoznawać emocji i mowy ciała innych osób, przeważnie nie zwraca uwagi na to, co się mówi do niego lub w jego towarzystwie. Dziecko autystyczne: niechętnie uczestniczy w grupowych aktywnościach, nie nawiązuje przyjaźni, nie umie podtrzymywać rozmowy, ma ubogą mimikę i gestykulację, nie potrafi rozpoznawać mowy ciała ani mimiki twarzy innych osób, nie rozpoznaje ironii, sarkazmu, nie rozumie metafor.
Działania te były m.in. integralną częścią realizowanej w szkole Kampanii ZTU
Spotkanie koordynowała Krystyna Piątek pedagog szkolny.